Mengungkap Hakikat Lapang Dada

 
1.0 Kedudukan Ikhlas di dalam ibadah/amal:

Ikhlas merupakan syarat batin (hati) yang paling utama bagi setiap ibadah.

Firman Allah :
وَمَآ أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدّينَ
Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan biar menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, [Al-Bayyinah: 5]

Ikhlas ialah pemisah di antara qabul dan tertolaknya amal.
Ini bermakna sekalian amal yang tiada lapang dada bersertanya, akan menjadi sia-sia dan tertolak...!

Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,

"Sesungguhnya Allah tidak akan mendapatkan amal kecuali amal yang dilaksanakan dengan lapang dada dan dilakukan semata-mata untuk mengharap redha Allah. [Abu Daud dan An-Nasa'i]


Hakikat Ikhlas ialah Tauhid:
Berdasarkan keterangan2 Ulama Arif Billah yang mengetahui rahsia2 Ketuhanan dan kehambaan, lapang dada membawa makna yang sangat murni terhadap kehambaan manusia dan hakikat Tauhid. Ikhlas merupakan cabang utama Tauhid dan pintu masuk kepada Hadrat Ilahi. Tanpa lapang dada seseorang hamba (insan) tidak akan menemui Tuhannya. Bahkan mustahil ia menjadi hamba Allah!



2.0 Pembahagian Tingkatan "Ikhlas" orang beriman :
Para Ulama Arifin, membahagikan lapang dada kepada beberapa peringkat menyerupai :

1. Ikhlas orang awam
2. Ikhlas orang abrar
3. Ikhlas orang Arif

Sebahagian lainnya memperlihatkan perincian lebih halus dengan pembahagian berikut:

1. Ikhlas orang awam - 3 tingkatan
2. Ikhlas salikin - 3 tingkatan
3. Ikhlas Arifin - 1 tingkatan

Kita akan cuba memahami satu persatu 3 Tingkatan di atas,. Insya Allah.



3.0 Tiga tingakatan Ikhlas orang awam.

Tingakatan Pertama :
Melakukan amal ibadah dengan qasad (niat) semata2 kerana Allah, tetapi pada masa yang sama mempunyai impian di dalam hatinya kepada kesenangan2 syurga berupa bidadari, mahligai indah2, segala macam masakan lezat dan hiburan syurga.


Tingkatan ke 2 :
Melakukan solat (dan juga ibadah lain) dengan qasad (niat) semata-mata kerana Allah dan TIDAK mempunyai cita2 di dalam hatinya (tiada menunut hatinya) kepada syurga dan segala kesenangannya. Tetapi hamba ini melihat dirinya melaksanakan amal ibadah (melihat kemampuan dirinya melaksanakan amal ibadah).


Tingkatan ke 3:
Melakukan amal ibadah dengan qasad (niat) semata-mata kerana Allah, TIDAK mempunyai impian kepada kesenangan syurga, TIDAK melihat dirinya melaksanakan amal ibadah, tetapi ia mencicipi dirinya sudah ikhlas.


Inilah 3 tingkatan lapang dada orang awam, iaitu mereka yang tidak melalui jalan Ma'rifat Ketuhanan. Tingkatan yang ke 3 lebih baik daripada tingkatan ke 2 dan tingkatan pertama.

Pada sisi Fiqh, ketiga2 bentuk " ikhlas" ini ialah SAH, yakni sah amal ibadahnya dan terlepas daripada taklif syara' (kewajipan sebagai mukallaf) Namun apabila di renungi pada sisi Tasawwuf /Ma'rifat, bentuk2 lapang dada ini masih belum bebas sepenuhnya daripada 'mempersekutukan' Allah. Ini kerana menuntut selain wajah Allah di dalam ibadah ialah suatu bentuk 'penyekutuan' kepada Ketuhanan.

Seseorang yang melaksanakan sekalian syarat2 dan rukun berdasarkan Fiqh dengan sempurna, maka sah ibadahnya pada sisi Fiqh kerana Fiqh hanya melihat pada zahir perbuatan hamba. Ia tidak melihat unsur2 dalam hati/jiwa hamba. Ia tidak membicarakan HAL hati, bagaimana sifatnya, bagaimana hadapnya, bagaimana tuntutannya.

Tetapi Tasawwuf melihat pada sisi hati insan. Bagaimana HAL nya. Tasawwuf/Ma'rifat melihat jauh ke dalam hati sanubari manusia dan melaksanakan investigasi teliti akan niat yang sebenar dengan kehalusan. Ini kerana hati manusia sendiri menjadi rahsia Ketuhanan yang akan menjadi perhitungan di akhirat.



يَوْمَ لاَ يَنفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ - إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Pada hari yang tiada mempunyai kegunaan harta dan anak pinak kecuali mereka yang menghadap Allah dengan hati yang sejahtera(daripada syirik)
[Asy-syuara : 88,89]


Jika anda bertanya bukan kah Allah Ta'ala menceritakan banyak sekali ni'mat syurga di dalam Al-Qur'an? Bukankah Hadith Nabi juga menceritakannya?

Benar!

Semua bencana selepas simpulan hayat di kisahkan di dalam Al-Qur'an dan Hadith Nabi. Kesenangan yang akan di perolehi oleh orang2 beriman berupa syurga juga di ceritakan di dalamnya. Tetapi ianya tidak bermaksud seseorang perlu menuntut2 atau mencari2 segala kesenangan tersebut. Atau ia menyebabkan nya sebagai matlamat sampingan. Apabila ada suatu selain Allah di sisi niat, maka ketika itu cedera lah ikhlasnya.


Jika anda bertanya lagi,
Apa gunanya kisah2 tersebut jikalau bukan untuk di jadikan impian?

Kita menjawab : Memikirkan dan bercita2 kepada kesenangan syurga ketika melaksanakan ibadah ialah sebagai dorongan bagi kanak2 yang gres berguru mengenal Islam dan Iman. Atau bagi orang2 yang gres masuk Islam biar jinak hatinya kepada Islam. Namun ianya tidak patut terus menerus di dalam keadaan tersebut.


WALAU BAGAIMANA pun kita tegaskan kesimpulannya:
Tidak salah (pada sisi Fiqh) seseorang mempunyai impian kepada syurga Allah Ta'ala. Tetapi perlu lah di didik hati biar meninggalkan sekalian cita2 tersebut, berpaling dari nya dan tumpukan niat semata2 bi Wajhillah. (semata2 kerana Wajah Allah)


Tiga Tingkatan Ikhlas Salikin

Salikin ialah orang2 yang menelurusi jalan Ma'rifat Ketuhanan berdasarkan sopan santun dan syarat2nya di bawah bimbingan seorang Shaikh /Mursyid yang telah mendapatkan ijazah dari Gurunya yang mempunyai Silsilah Nabi (susur galur penerimaan Ilmu dari guru kepada guru tanpa putus)

Si salik (murid yang berjalan di jalan Ma'rifat Ketuhanan) di bimbing melalui beberapa peringkat zikir, muraqabah (merenung Hakikat Ketuhanan) dan mushahadah (melihat Hakikat Ketuhanan) berperingkat-peringkat sehingga tiba pembukaan Allah Ta'ala ke dalam hati mereka kepada pintu2 Ma'rifat ( di baca pintu2 Tauhid)

Pada peringkat Tauhid ini, si salik tidak lagi bergantung kepada hujjah dan dalil kerana ia sudah melihat kepada Ketuhanan di dalam batinnya. Mereka semata2 memandang kepada Hakikat Af'al Allah, Asma'Nya dan Sifat Nya yang Maha Tinggi tanpa kaifiyyat (cara) dan tanpa sandaran!

Apa yang kita maksudkan ialah : Allah Ta'ala memasukkan cahaya Rabbaniyyah (Ketuhanan) ke dalam hati2 mereka sehingga mereka mentauhidkan Allah dengan jiwa raga mereka. Dengan Rahmat Allah, mata hati mereka melihat sekalian yang di jadikan oleh Allah, Asma (Nama2Nya) dan SifatNya Yang Maha Agung. Bukan semata2 percaya wujudNya, tetapi Yaqin akan WujudNya melalui ainul basirah (pandangan matahati)

Si salik yang hingga kepada Tingkatan Af'al Allah melihat sekalian perbuatan Allah ke atas dirinya dan sekalian makhluk ciptaanNya. Dia melihat dengan ainul basirah (matahati) nya setiap ibadah nya sebagai Kurnia Allah Ta'ala dan semata2 Kurnia Nya tanpa sekutu dengan suatu apa pun.

Ketika ia mengankat takbiratul ihram untuk solat, ia melihat Anugerah Allah kepada untuk melaksanakan solat! Ketika ia ruku, ia melihat anugerah Allah kepada nya untuk ruku' kepada Allah. Ketika sujud ia melihat anugerah Allah kepadanya untuk sujud di hadapan Rabbul Jalil, Tuhan Yang Maha Perkasa Yang Tiada Tuhan Melainkan Dia! Kehebatan dan Keperkasaan Allah mengusai si salik ini sehingga dirinya tenggelam di dalam kehebatan tersebut

Kata Guru2 kita Ahli Ma'rifat, inilah Tingkatan lapang dada permulaan bagi salikin, iaitu lapang dada pada peringkat mentauhidkan sekalian Af'al Allah. Pada peringkat ini suci lah hatinya daripada sekalian aghyar (selain Allah), higienis hatinya daripada sifat2 keji, dan bebas daripada syirik khafi

Ketika hamba Allah melihat dirinya tiada daya upaya melaksanakan sesuatu melainkan Allah dengan KemurahanNya, dan tiada lagi cita2 lain selain Allah ketika melaksanakan Ibadahnya, maka inilah permulaan lapang dada yang benar, tanpa sedikit pun mempersekutukan Allah di dalam niatnya!

Sebagai suatu perbandingan.....
Jika anda melihat sebelum ini, orang2 pada tingkatan awam tidak terlepas daripada mempersekutukan ALlah di dalam niatnya, samada mempersekutukan kerana menuntut syurga atau kerana melihat dirinya mempunyai daya upaya. Di sini, pada diri orang yang telah di sucikan hatinya sehingga terbit Tauhid yang benar, tiada lagi cita2 selain Allah, tiada lagi melihat dirinya mempunyai daya upaya melainkan hanya Allah Yang Berkuasa di atas setiap sesuatu. Dia melihat dirinya tidak bisa untuk bangun melainkan dengan Anugerah Allah. Ini maqam permulaan kesucian hati, kesucian Tauhid dan kemurnian niat yang ikhlas!


Pada ketika anda di kurniakan oleh Allah cahaya Tauhid yang murni di dalam hati, anda tidak lagi memandang wujud upaya diri anda untuk melaksanakan ibadah. Anda lemah daripada mengakui wujud kemampuan diri untuk melaksanakan Ibadah. Seluruh jiwa dan perasaan anda tenggelam di dalam melihat anugerah Allah kepada anda untuk melaksanakan ibadah - untuk melaksanakan takbiratul irham, ruku' dan sujud!

Lalu anda berkata : Tiadak ada daya upaya melainkan Allah!

Apabila suasana kesucian ini menyelubungi hati, anda akan merasai ketenangan di dalam ibadah. Suatu ketetangan yang tidak anda merasai sebelumnya.

Maka inilah permulaan ikhlas, tiada lagi penyekutuan di dalam niat mengerjakan amal ibadah....!

Tiga Tingkatan lapang dada para salikin yang kita maksudkan ialah :

1. Ikhlas ketika Cahaya Af'al Allah menguasai si salik
2. Ikhlas ketika Cahaya Asma' Allah menguasai si salik
3. Ikhlas ketika Cahaya Sifat Allah menguasai si salik

Keadaan lapang dada si salik berubah2 dari satu tingkatan ke tingkatan yang lebih tinggi. Ada kalanya ia akan turun, masa yang lain ia akan naik kepada peringkat lapang dada lebih tinggi, bergantung kepada keadaan amal dan kesungguhannya di dalam mujahadah !

Kita tidak membincangkan tingkatan2 lapang dada muridin ini satu persatu di lembaga terbuka. Memadai lah kita katakan, semua tingkatan lapang dada ini ialah pemerasaan jiwa dan pandangan mata hati, bukan lagi aliran aqal.

Ini lah bekerjsama yang di tuntut ke atas setiap mukallaf, iaitu membebaskan dirinya daripada belenggu mempersekutukan Allah di dalam niatnya, tidak menuntut selain Wajah Allah dan benar2 mentauhidkan Allah Ta'ala. Maka menepati ia akan tuntutan Allah....


وَمَآ أُمِرُوۤاْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ
Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan biar menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya,

Dari Tafsri Ibn Abbas.....
Kalam Allah "mukhlisin" (ikhlas) di tafsirkan oleh Ibn Abbas dengan makna " Tauhid" yang murni...!

Di sini Ibn Abbas telah memperlihatkan bahawa yang di maksudkan dengan "ikhlas" dan yang di tuntut oleh Allah ialah panacaran Cahaya "Tauhid" yang hadir di dalam hati hamba2 Allah yang suci higienis hatinya!

Maka menepatilah huraian hakikat Ikhlas sepertimana yang di selami dan kemukakan oleh para Ulama Arifin dengan Tafsiran Ibn Abbas...!


Jemputan Artikel : https://romanacinta.blogspot.com/search?q=memahami-hakikat-ikhlas

Sumber http://tarekataulia.blogspot.com/

Comments