Kisah Syeikh Abdul Qodir Jailani, Etika Ziarahi Ulama

Ada kalanya seorang murid ingin menjumpai untuk bersilaturahmi ataupun mengambil ilmu dan berkah dari ulama. akan tetapi terkadang ada niat ataupun bisikan hati yang berbeda yang sanggup mengotori keberkahan dari pertemuan tersebut.
Dibawah ana masukkan sedikit dongeng kisah didalam kitab
Al-Kawakib ad-Duriyyah ‘ala al-Hadaiq al-Wardiyyah fi Ajlaa’ as-Saadat an-Naqsyabandiah oleh Syaikh ‘Abdul Majid bin Muhammad bin Muhammad al-Khani asy-Syafie

Shaikh Abdul Qadir Jilani diusia mudanya ialah seorang yang sangat jenius, cerdas dan gemar menuntut ilmu. Beliau memiliki dua orang sahabat yaitu Ibnu as-Saqa dan Abu Said Abdullah Ibnu Abi Usrun, keduanya juga dikenal sebagai sosok yang cerdas.
Suatu dikala Shaikh Abdul Qadir Jilani benerta kedua temannya sepakat untukm
 Ada kalanya seorang murid ingin menjumpai untuk bersilaturahmi ataupun mengambil ilmu dan Kisah Syeikh Abdul Qodir Jailani, Adab Ziarahi Ulamamengunjungi seorang waliAllah yang berjulukan Syaikh Yusuf al-Hamdani [440H – 535H: Beliau Abu Ya’qub Yusuf ibn Ayyub ibn Yusuf ibn al-Husain al-Hamdani ialah murid kepada Syaikh Abu ‘Ali al-Farmidhi dan guru kepada Shaikh Abdul Khaliq al-Ghujdawani – Masyaikh diTariqah Naqsyabandi. Kepada Syaikh Abdul Khaliq inilah dinisbahkan ‘amalan khatam khawajakhan dan yang menyampaikan Syaikh Abu ‘Ali al-Farmidhi ialah guru kepada Imam al-Ghazali], yang dikenali sebagai al-Ghaus. Al-Ghaus ialah spesialis ibadah yang shaleh, waliAllah yang tinggal di pinggir kota. Namun dia dikunjung banyak orang.

Sebelum berangkat, Ibn as-Saqa dan Ibn Abi Usrun berdiskusi mengenai niat atau maksud dari ziarah yang ingin mereka lakukan. Ibn as-Saqa berkata : Aku akan menanyakan duduk kasus yang susah biar ia resah dan tidak sanggup menjawabnya.
kemudian Ibn Abi Usrun juga berkata: Aku akan olok-olokan pertannyaan ilmiah, dan saya ingin melihat apakah yang ingin dia katakan.

Akan tetapi Syaikh ’Abdul Qadir al-Jailani hanya diam membisu. Maka bertanyalah Ibn as-Saqa dan Ibn Abi Usrun kepada beliau: Bagaimana pula dengan engkau, wahai Abdul Qadir?
Syaikh Abdul Qadir menjawab: Aku berlindung dengan Allah dari mempertannyakan permasalahan yang sedemikian. Aku hanya ingin ziarah untuk mengambil barokah darinya

Kemudian berangkatlah tiga shahabat ini ke rumah Syaikh Yusuf al-Hamdani al-Ghaus. Setelah dipersilahkan masuk oleh al-Ghaus, dia meninggalkan mereka seberapa ketika. Setelah menunggu agak lama, barulah Syaikh Yusuf al-Hamdani al-Ghaus keluar dengan pakaian kewaliannya untuk menemui mereka, dan berkata:

wahai Ibn as-Saqa, kau berkunjung ke mari untuk mengujiku dengan permasalahan demikian, jawabnya ialah demikian (Syaikh Yusuf al-Hamdani menjelaskan jawabannya beserta dengan nama kitab yang sanggup dijadikan rujukan). Ia kemudian berkata kepada Ibnu as-Saqa, Keluarlah kamu! Aku melihat api kekufuran menyala-nyala di antara tulang-tulang rusuk mu.

Sedangkan kamu, ya Ibnu Abi Usrun, kau ke mari dengan tujuan menanyakan permasaalahan ilmiah, jawabnya ialah demikian. Beliau, Syaikh Yusuf al-Hamdani kemudian menjelaskan jawabannya berserta nama kitab yang membahas duduk kasus itu. Keluarlah kamu! Aku melihat dunia mengejar-ngejar kamu.

Kemudian Syaikh Yusuf al-Hamdani al-Ghaus melihat kepada Syaikh Abdul Qadir al-Jailani, lantas berkata: Wahai anakku Abdul Qadir, Engkau diridhai Allah dan RasulNya dengan adabmu yang baik. Aku melihat engkau kelak akan menerima kedudukan di Baghdad dan memberi petunjuk kepada manusia. Apa yang kau ingin kan insyaallah akan tercapai. Aku melihat bahawa kau nanti akan berkata “Kedua kakiku ini berada di atas bahu setiap para wali”.

Mereka bertiga kemudian keluar dari rumah al-Ghaus.

Beberapa tahun kemudian, Ibnu as-Saqa diperintahkan raja untuk berdebat dengan pemuka agama Nashrani. Perdebatan ini atas usul Raja kaum Nashrani. Penduduk negeri telah sepakat bahawa mereka sebaiknya diwakili oleh Ibn Saqa. Dialah orang yang paling cerdas dan alim di antara kita, kata mereka. Maka berangkatlah Ibn Saqa untuk berdebat dengan pemuka agama Nashrani. Sesampainya Ibnu Saqa di negeri kaum Nashrani, dia terpikat dengan seorang perempuan pada pandangan pertamanya. Lalu dia menghadap ayah si perempuan untuk meminangnya. Ayah perempuan itu menolak, melainkan kalau Ibn Saqa terlebih dahulu memeluk agama mereka (nashrani). Dia pun dengan serta merta menyatakan persetujuan dan memeluk agama mereka, menjadi seorang Nashrani.

kemudian Ibnu Abi Usrun, dia ditugaskan raja iaitu Sultan as-Shaleh Nuruddin asy-Syahid, untuk menangani urusan wakaf dan sedekah. Akan tetapi kilauan dunia selalu tiba menggodanya dari banyak sekali penjuru hingga hasilnya ia jatuh dalam pelukannya.

Adapun Shaikh Abdul Qadir, kedudukannya terus menjulang tinggi disisi Allah juga disisi insan sehingga hingga suatu hari dia berkata “Kedua kakiku ini berada di atas leher setiap wali”. Suara dia didengar dan dipatuhi oleh seluruh wali ketika itu. –

Demikian kisah diatas, kita sanggup melihat bagaimana berkah yang didapat oleh syeikh abdul qadir al jilani yang menjadikannya seorang sulthon Awlia di jamannya.
Mudah-mudahan kita sanggup mencontoh Syeh Abul Qadir Al Jilani untuk menjaga ADAB ketika bertemu dengan seorang Ulama


Jemputan Artikel : https://romanacinta.blogspot.com/search?q=adab-menziarahi-ulama-sebuah-kisah

Sumber http://tarekataulia.blogspot.com/

Comments